måndag 23 januari 2012

Pasta med kyckling & citron- och basilikasås

Detta var så gott så jag måste tipsa och skriva ner receptet!
Det är från Icas hemsida, jag använde en ganska liten citron, skippade oliverna och använde 2 jäättestora kycklingfileer, och tog kycklingfond istället för buljong, typ drygt en msk och 4dl vatten.

Pasta med kyckling & citron- och basilikasås

Pasta med kyckling & citron- och basilikasås



Ingredienser

Citron- och basilikasås

Gör så här

  1. Tillaga pastan enligt anvisning på paketet.
  2. Skär kycklingfiléerna i grova bitar. Bryn dem i lite olja. Salta, peppra och ställ åt sidan.
  3. Citron- och basilikasås: Skala och hacka vitlök och gul lök. Fräs i olja i en vid kastrull utan att det tar färg. Häll i vin och buljong. Låt sjuda tills hälften återstår.
  4. Rör i crème fraiche, rivet citronskal och bladen från basilikan. Mixa slätt med en stavmixer.
  5. Låt kycklingen sjuda 3-4 minuter i såsen. Smaka av med salt och peppar. Servera med pasta och garnera med svarta oliver.

3 kommentarer:

  1. Åh gu, jag dregglade lite där. Måste pröva detta!

    SvaraRadera
  2. Ja, det är bra att muta ibland. :) Dock så gör jag det inte så ofta, inte för att jag är strikt utan för att jag glömmer att vi har mutor hemma. :) haha!

    Det är på kommunens egna gym här i stan, det är ett stort bemannat gym med badhus och hela tjofaderittan och man får ta med barnen hur man vill så länge de inte springer och fingrar i maskinerna och gör illa sig. Det finns till och med en lekhörna med ritsaker, lego osv i ett hörn inne i själva gymmet. :) Stolen tar jag med själv, men ikeas antilopstol är ju lätt att ta med sig om man bara drar lös benen. :)

    SvaraRadera
  3. Nej, Wille har inte reagerat speciellt mycket. Han har haft lite svårare att somna på kvällen men inget mer. Alla hans tänder har kommit i klungor. De fyra första kom på bara sex veckor och den femte två veckor efter det. :) Nu tror jag inte att alla dessa fyra dyker upp i dagarna men det syntes att det var tänder under tandköttet. Den första tror jag kan dyka upp redan imorn för där syntes det verkligen vitt. :)

    SvaraRadera