lördag 28 januari 2012

Vincent har blivit 8 månader i dagarna

Nu skriver jag lite vad som hänt, tråkigt att läsa kanske men kul för mig att ha kvar.

Maten
Det har inte hänt så mycket i maten, han är nöjd och äter i princip allt.
Provade ge honom naturell yoghurt men det var inte gott.
En dag nu kan se ut ungefär såhär: 
06 ersättning 200ml 10 gröt 13 mat 1-1½dl 17 mat 1-1½dl 19 ersättning 220ml
Amningen är helt borta nu, ammade lite på morgonen bara men nu är det borta.
Vi har fortfarande inga fasta mattider eller sovtider, tänkte att vi kan börja med något sånt sedan, men nu funkar detta bra.

Kläder, det har inte hänt så mycket här heller.
Det är fortfarande storlek 80 som gäller mest, en del 86.

Sömn
 Det har varit lite stökigt, men nu är det helt ok  igen.
Han somnar vid 19-19.30 efter att han ätit en flaska ersättning, sedan vaknar han till en sväng
mellan 23-00 tiden, alltså gnäller lite men somnar om själv.
Sen har han ett uppvak mellan 01-04, någon gång däremellan, då är han ledsen och vill inte somna om,
så då får man stå i allt mellan 1min-40min och trixa med nappen och smeka kinden osv.. oftast är det väl en kvart ungefär.
Sen vaknar han vid 5-6 och vill ha lite mat, då gör jag en flaska och då får han komma till vår säng
och ligga där bredvid mig, så somnar vi om i 9/10 fall, och stiger upp vid 8-9.

Han lär sig
I förrgår tog han sig framåt! Han har ju bara backat, liksom ålar sig bakåt.
Men nu så ålade han sig fram, och igår, och idag.. så snart kanske han får in hur man gör så
då kan man väl inte lämna rummet längre.. han blir nog ingen krypare, han blir nog en ålare:)
Nu äntligen så säger han mamamama, papapap, babababa, dadada, o.s.v.. det låter så himla mysigt!!!
Han har ju hittills bara sprungit runt och låtit som en prutt, och gjort konstiga ljud förutom någon enstaka gång.
Våran lilla pruttmaskin.
Nu reagerar han på sitt namn när man säger det också.
Hm.. sen så tycker han inte att det är lika kul att vara hemma med mig längre,
man _måste_ gå ut på promenad en gång om dagen iaf, annars blir han sjuuukt uttråkad
och less.. fast det är bra. då får jag ingen anledning att sitta hemma och jäsa.
Kommer inte på något mer, han finslipar sig mest.. Men det märks att han blir äldre och förstår mer,
t.ex. ajabaja när han gör något han inte får så reagerar han blixtsnabbt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar