fredag 16 augusti 2013

Fredag

Om en vecka "fyller" Vincent 2 år och 3 månader, alltså 27 månader.. länge sedan man räknade månader:P
Senaste månaderna har han blivit så stor, bara senaste månaden är det som att vi fått ett nytt barn.
Vincent är väldigt bestämd och har ett himla temprament, ända sedan han var bebis. Stora skrik och utbrott för ingenting, flera gånger om dagen. Men nu, det är som att han lärt sig kontrollera det, tror att det har att göra med att han faktiskt _förstår_ mer, han förstår samband, förstår vad vi säger, och kan även prata själv. Han har varit så stor så omedvetet tänker man ju att han "kan" och förstår mer än vad han gjort.. speciellt bekanta, eller främlingar i trapphus t.ex förväntar sig ett svar på "vad heter du" till en 12 månaders.

Nu när vi är lediga hela dagarna så har jag börjat ta bort blöjan, inne på 3e dagen nu då han inte har blöja alls, annat än när han ska sova. Det går över förväntan och han går på pottan helt spontant själv, idag har det bara hänt 1 olycka, när han satt och tittade på Alfons Åberg, han var nog inne i filmen.
I lekparken så tog han sig mellan benen, frågade då om han behövde kissa "nähä, inte kissa nödigt", efter 1 minut till gör han samma sak igen.. Då gick vi bak i buskarna och jag frågade om han ville kissa i busken, "kissa busket" skrek han och försökte få av sig byxorna. Hur fasen ska jag hålla honom tänkte jag, försökte lyfta upp honom först men insåg då att det kommer bli blött på byxorna, så vi drog ner byxorna så lutade jag honom framåt och höll en hand på magen så snoppen pekade ut och då kom kisset, gick galant!
Så Vincent har gjort sitt första brott, kissat på offentlig plats;)

I lekparken träffade vi även på storbarnsavdelningen på dagiset han ska börja på, så då fick jag ställa lite frågor.. Det känns mycket bra nu och jag hoppas att allting går som det ska:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar