fredag 12 augusti 2011

Usch

Efter jag skrev inlägget igår så somnade han, när han sen vaknade vid 12-13 så kräktes han slem
och kunde knappt andas, jag fick gå runt och bära honom över axeln samtidigt som han gallskrek,
och andades kort, och så rädd som jag var så grät jag hysteriskt samtidigt, trodde han skulle kvävas.. jag vet inte hur man gör om en bäbis har så mycket slem i halsen, lungorna, kan man göra något?


Han blev lugnare efter en stund men det gick bara att bära honom på dettta vis.
Försökte amma honom sittandes, men allt+slem kom upp direkt i en kaskadspya.
Ringde sjukvårdsupplysningen, och dom sa att vi skulle åka till akuten, ev. utesluta Rsvirus.

Väl där så såg hon direkt att han hade öroninflammation i båda öronen, och en hel del slem i näsa
och svalg. Så nu ska han få antibiotika i 5 dagar, och alvedon var 4e timme.. fast det sa hon inte hur länge.
Började han hosta mera eller bli blek och tappa aptiten skulle vi komma in igen.

Det var nog den värsta dagen i mitt liv hitills.. har aldrig varit så rädd, kändes så himla läskigt att jag
inte kunde göra något för honom, eller inte veta HUR.
När vi kom hem så hade han lite feber, men så länge det inte var över 38 grader så skulle vi avvakta.
Nu idag har han bara 37,6 efter alvedon och hostar då och då, han måste sitta upp annars piper han och ser alldeles hjälplös ut och man ser verkligen att det inte känns bra för honom.. så det är babysittern och famnen om vartannat.

Jag har sovit ungefär 10min åt gången inatt, kanske 15min ibland.
Har bara legat och stirrat på hans bröstkorg och kollat att den rör sig som den ska.
Jag gjorde som en fotölj av kuddar bredvid mig i sängen så att han satt upp nästan,
så varje gång han hostade eller kraxade så gled han åt sidan lite, så jag fick rätta till honom.
Men det känns bättre nu, köpte sån där nässug och massa pipetter med koksaltlösning,
känns som att det underlättade natten mycket för honom.
Han drar långa vanlig andetag nu, känns mycket tryggare.
Jag hoppas hoppas att det redan är på bättringsvägen.


2 kommentarer:

  1. Om ni inte har, skaffa en sån där snorsug. Jättebra att ha. Min systerson har haft mycket snor och slem i näsan å så. Fungerar jättebra för dem. / Josefin

    SvaraRadera
  2. Åå stackars liten och stackars er <3
    skönt att utesluta RS ! Va försiktiga så han inte får det. Varga va nära, för en mindre bebis vi umgicks med nästan dagligen fick det. Men Varga va runt 7-8 mån då och då va risken i stort sett förbi sa de.
    Du är en underbar mamma Madde! Du klarar mer än du tror, även om det känns hemskt och jobbigt just då.
    Krya på dig kramar till lilleman <3

    SvaraRadera