torsdag 23 augusti 2012

Vincent 14 och 15 månader

Idag blev Vincent 15 månader, om 2 mån är han 1 ½ år, så himlarns stor!
Det var roligare att skriva utveckling osv när han var mindre, nu bloggar jag inte lika ofta längre heller,
men tänkte slänga ihop 14 o 15 månader, vad han lärt sig.

På matsidan så är allt rätt skönt nu, han kan äta allt vi äter.
Vi är inte så stenhårda som jag hade tänkt från början med onyttigheter osv,
men något jag ser som helt onödigt att ge är t.ex chips, godis, läsk osv.. Heelt onödigt.
Sånt hinner han med när han blir äldre och förstår vad det är och vill ha det, om inte
annat på kalas om alla andra äter det.. när han blir äldre.
Hans godis är riskakor, det bästa han vet.

På sömnsidan de senaste 2 månaderna har det varit si så där va.
Vi bytte rum och Vincent fick flytta in i sitt egna sovrum, det gick bra,
men sen har han sovit hos oss någon natt när han varit dålig osv.
Nu har han flyttat in till sig igen och nattningen tar mellan 20-40 min.
På dagarna är det jobbigare, han vill inte direkt sova längre trots att han
behöver det, vi gick över till en sovstund för flera månader sedan,
men vi kanske ska korta ner den ytterligare, han sover knappt 10 tim/natt.

Språket stod stilla ett bra tag, från att ha försökt härma ord till att bara
låta som en bil hela dagarna igen.
Men nu har det tagit fart. I hela juli och början av aug så
var pappa favoriten, pappa hit och pappa dit, skulle alltid
veta var pappa var, men nu sen jag jobbade första nattpasset så
är det mamma. När jag sovit på dagarna så har jag hört honom
knackandes på dörren och säger mamma på det sötaste sättet,
mamm-aa..mamm-aa.. Sötnos.
Han har lärt sig flera nya ord och man kan peka och säga vad något är
så försöker han upprepa det. Har märkt att han har väldigt svårt att säga L.
Även S, vet inte om det har med tungbandet att göra.
Klocka kan han dock säga felfritt, jag har sagt det på riktigt bred norrländska,
med tydligt L, så då går det, nästan att han räcker ut tungan samtidigt.
Sen går han runt och pratar en massa strunt mest som låter som ingenting, sitt egna språk:)

Rita har han upptäckt också. Det går att rita på allt, en morgon hade han kluddat ner
sin barnmatstol med bläckpenna. Tack gud att han inte målade på den vita tapeten
bredvid. Men det lär väl komma, vi får hålla pennorna väl gömda.

Inskolningen hos dagmamman är i full gång också.
Hon har 4 till barn, 2 st 5 åringar, 1 3-årig tjej och en snart 2-årig tjej.
Det är nog bra då han inte är van vid mycket barn.
Idag så var vi ute och man märker ju att vissa barn är väldigt hårdhänta,
Vincent är ju inte det ÄN, men jag antar att han kommer lära sig och
tuffa till sig lite, idag pep han då för allt lilla hjärtat<3 p="p">
Fast det blir ju mycket på samma gång, han har sovit dåligt de senaste också.
Märkte idag att han blev förtjust i 2-åringen, hoppas lite att dom kan finns varandra sen.

Fortfarande en väldigt bestämd kille, får han inte som han vill så visar han vad han känner ordentligt.
Mest mot mig, säger jag nej eller att han inte får göra något blir han tokledsen och arg
och dunkar huvudet i golvet. Slänger sig på marken, fast nu är det lugnar på senaste,
vet inte om jag gjort något annorlunda.. Det är svårt att hantera ibland, att veta _hur_
man ska bemöta vissa situationer. Extra jobbigt om man sitter på tunnelbanan t.ex och
han protesterar och inte vill sitta i vagnen. Fast allt kan ju inte vara lätt.

Sen så har han blivit en riktig mysunge!
Han kan leka en stund, sedan kommer han om man sitter i soffan och
ska bara mysa lite, för att sedan gå och fixa lite.
Sen kryper han gärna på en och lägger sig i någon konstig position, och bara myser.
Ibland kan han även ligga och klappa eller smeka en på armen och gosa.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar