onsdag 27 februari 2013

Idag känner jag att jag ska bli..

..barnmorska!
Jag har inte läst så mycket om det, eller vet någon som jobbar som det, men det känns rätt.
Helst arbeta på mvc eller bvc, ha mitt egna rum och träffa olika mammor/barn och vara en Bra och förstående barnmorska, inte en sån som jag träffat på för många gånger.
Det jobbiga är ju bara att läsa till sjuksköterska först, i 3 år! Det är ju inte bara roliga ämnen.
Jag har svårt för matte och sånt, har svårt att koncentrera mig och plugga själv.. men jag ska forska
vidare i vad det innebär och hur jag måste bära mig åt, just idag känns det rätt.
Sen när SSKutbildningen är klar så måste man arbeta som SSK i ett år innan man får läsa till barnmorska, så då kanske jag vill ändra riktning, det finns ju många vägar man kan gå därifrån.
Så 5½ år tar det att bli färdig barnmorska, 6½ år kan jag bli klar om jag läser upp matten och allt annat under ett år. Så herregud, 32 år kommer jag vara då.. ångest att plugga så länge och vad händer med ekonomin? Klarar man sig? Tänk om man ångrar sig.. Varför kom jag på det just nu.

3 kommentarer:

  1. Men vad roligt! Man klarar sig, jag lovar. Man lär sig leva efter sina tillgångar. VI klarar oss just nu på en lön OCH kan spara. Och vi lever ändå "rikt" eller vad jag ska säga. Vi behöver aldrig snåla eller så. Fast å andra sidan kostar det väl olika här och i Stockholm.

    Och ångrar man sig så är en utbildning aldrig bortkastad. Man kan göra mycket utifrån en SSK. :) Och du, ålder är väl ingenting? :)

    SvaraRadera
  2. Kan lova dig att SSK utbildningen mest var rolig, fanns få ämnen man tyckte var tråkiga, men dom var korta ca 4 veckor. Go for it!! Jag var också inne på barnmorska men precis som du skrev ändrades min plan när jag blev färdig och än har jag inte kommit på vad jag vill bli! Finns en härlig uppsjö! Det du kan glädja dig åt är att dom flesta vidare utbildningarna får man lön för pga att det är brist på VUB syrror. Så då är det matten och SSK tiden du "får betala för" eftersom du är UsKA kan du säkert jobba lite under tiden och behöver inte plugga lika hårt i vissa ämnen som helst oerfarna behöver :-)

    SvaraRadera
  3. Jag kommer fylla 33 det år jag blir färdig med min utbildning, bättre sent än aldrig visst?:-) Dessutom så kommer 33 kännas ungt när man är 43 liksom och då ba ååååh varför pluggade jag inte när jag var ung (33):-P

    SvaraRadera